dinsdag 18 januari 2011

Schwalbe winterbanden met spikes


Ook de winterbanden hebben de Nederlandse fietsen bereikt. Waren het voorheen merken zoals Nokian of Kenda die winterbanden met (kleine) spikes in hun programma hadden. Nu komen ook de grote jongens Schwalbe en Continental in Nederland met spijkerbanden.
Er zijn natuurlijk ook winterbanden zonder deze spikes maar daar gaat dit stukje niet over omdat het antwoord heel simpel is ..... die hebben we niet en dus kan ik er ook niets over zeggen.
Je kan de spikes een beetje vergelijken met onze "Icebug" schoenen .... en daarvan weten we dat ze een super grip hebben. En volgens de laatste info zijn ze er (nog) niet voor de racefiets .... dit op een vraag via de mail. Al heb ik recentelijk wel dunne versies gezien voor de Cyclocross fiets.

Natuurlijk is er altijd die vraag ( net als met winterbanden voor de auto) of het echt nodig is maar ik kwam er recentelijk achter dat mijn normale fietsbanden op de verse en vele sneeuw totaal geen grip hadden en ik moeite had om vooruit te komen.
Deze route (Drachten -Leeuwarden) wordt zo goed als dagelijks door M-J gefietst en als het even kan het hele jaar door.
Kortom je hebt een paar opties ..... met de auto gaan ..... lopen met de fiets in de hand ....... of banden kopen die je wel vooruit laten komen.

Zo gezegd zo gedaan en naar wat gegoogle kwam ze uit bij een webwinkel (fietspunt.nl) die onze banden maten ook voorradig had. We kozen voor M-J de "Schwalbe Snow Stud" met 120 spikes en in de maat 28"(40-622) en voor mij de "Schwalbe Marathon Winter" met waarschijnlijk ook zo rond de 120 spikes ( niet geteld) in de maat 26" (47-559).
De Snow Stud heeft geen spikes in het midden van het loopvlak dus indien je deze onder de maximale druk van 5 bar zet fiets je onder normale (lees geen sneeuw of ijs) omstandigheden op gewoon het rubber loopvlak en indien de situatie veranderd laat je indien nodig wat lucht uit je banden en je hebt een breder contact vlak en grip van de spikes. Bij de Winter Marathon zitten de spikes iets dichter in het midden maar voor de rest geldt hetzelfde mbt bandendruk. Je zou ze moeten kunnen vervangen maar ik kan deze vervangings setjes nog nergens vinden.

En met deze theorie hier de 1ste test ervaring van onze winterbanden.

Het wordt aangeraden om de banden eerst in te rijden (+/- 30 km) zonder extreem hard remmen en accelereren en dat hebben we dan ook keurig gedaan. Natuurlijk is het 1ste wat opvalt het "lawaai" van de spikes die de grond raken. Maar naarmate de gereden km's neemt het "lawaai" ook af omdat de spikes zich vastzetten in het rubber.
Mijn banden blijven iets meer lawaai maken ..... het lijkt of je op vers gelegd split rijd, of zoals iemand schreef een soort koffiemolen geluid maar het is niet zodat je er oordopjes bij moet dragen. Tja elk voordeel heb zijn nadeel zullen we maar zeggen.
En dan natuurlijk de test op sneeuw en gladde wegen ......... en ..... niets .... geen geglibber en geen buikschuiver. Oja dat was ook de bedoeling ..... natuurlijk moet je je snelheid wel aanpassen want ook spikes kunnen falen maar je ziet het aan andere fietsers op hun zomerbanden wat het verschil is. We fietste allebei met de banden zo rond de 5 bar en waren van plan om dit ook aan een test te onderwerpen ......

Maar helaas is de winter in Nederland even op zijn retour want de sneeuw en ijs is nu weer verdwenen en hebben we de normale banden weer op de fiets gezet. De 1ste echte test was dus van een iets wat korte duur ......we komen op een totaal van  rond de 75 en 50km  maar dan wel zonder ongelukken of vertraging in de vorm van lopen.
Bij de volgende vorst/ sneeuw periode zullen we tevens wat filmpjes maken en laten zien wat de verschillen tussen spike en gewoon zijn op de verschillende ondergronden.

Verder nog een tip ..... koop naast nieuwe banden ook meteen een set wielen (met cassette) of gebruik/ koop oude wielen want niets is zo wisselvallig als een Nederlandse winter en waar er vandaag sneeuw en ijs kan liggen kan het morgen ook alweer gesmolten zijn en het voor weken / maanden niet vriezen /sneeuwen. Het banden wisselen kost nu max. 5 min. en dus is een last minute wissel ook geen probleem.


Update 10-10-2011

En zo is er nu ook een andere oplossing .... de sneeuwketting voor de fiets.
Onder de naam SlipNot komt de fabrikant met 2 maten (26 en 29 inch) sneeuwkettingen die vergelijkbaar met zijn autobroers om te leggen zijn.
De voordelen zijn natuurlijk legio ...... denk wederom aan de auto met sneeuwkettingen en verder ze passen om meerder breedte maten fietsbanden (dus bij aankoop nieuwe fiets niet meteen nieuwe kettingen nodig). Maar er zijn ook nadelen ... als eerste de prijs ...vanaf $85,- tot $95,- per set maar ex btw en als 2de je moet ze wel bij je hebben als je op pad gaat.

Of ze goed werken kan ik nog niets zeggen of vinden maar de winter is dan ook nog niet echt begonnen.
Het potentieel is er zeker om een serieuze concurrent te worden.