donderdag 5 mei 2011

De Acros A-GE

Zijn de huidige (en oude) rem en schakel kabels in hun laatste levensfase?
Waarschijnlijk niet maar er is wel een alternatief die misschien wel beter is ..... en werkt op stroom herstel olie. Maar dat is er toch al een tijd zul je misschien zeggen .... dat klopt maar er is nieuws aan de horizon dus lees gerust even door.

De nadelen ( en ook voordelen) van de huidige metalen binnen kabel en zijn "plastic" mantel/omhulsel zijn algemeen bekend. Ze kunnen oa. breken en moeten om de zoveel tijd worden bijgesteld omdat ze uitrekken en slijten. Dit heeft als gevolg dat remmen minder werken en het schakelen niet meer zo precies gaat. En dan hebben we het nog niet over vast zittende kabels ( in de mantel) .... oplossingen zijn smeren met olie of een nieuwe "gladde" al dan niet met teflon omhulde kabel.
De voordelen zijn dat 99% van de remmen en versnellingen in de wereld van fietsen worden bediend met de zelfde soort kabels wat dus vervangen makkelijk en ze goedkoop maken.
Shimano di2 Batterij op plek van Bidon
Het ziet of misschien zag er lange tijd na uit dat stroom de oplossing zou worden met fabrikant Shimano als de voorloper via zijn nu al Di2 schakelsysteem. En ook al werkt het systeem zo goed als perfect ( helaas geen eigen ervaring) zijn er toch die een hele andere weg inslaan.
En wel de weg van de hydraulica ... denk daarbij aan de auto en motor remmen.  

Zo is er de firma Magura die met hydraulische remmen op de markt kwam die op vele fronten beter zijn dan hun v- brake concurrenten of die met schijfremmen.... Klik HIER voor het bekijken van een paar filmpjes
1. Betere remkracht.
2. Beter te doseren.
3. Remblokjes simpel te verwisselen ( na oefenen secondenwerk).
4. Eenmaal goed afgesteld altijd goed afgesteld, V-brakes om de zoveel tijd bijstellen
Maar de nadelen zijn nog steeds een stopper wat de echte doorbraak tegenhoud ...
1. duurder ...al moet hierbij gezegd worden dat instap magura vergelijkbaar is met duurdere normale groep remmen.
2. kabelbreuk en of lekkage levert meer en langer werk op voor een leek  ... ook al zijn er simpele setjes van Magura te koop.Klik HIER) voor een Magura pdf handleiding over onderhoud.
3. Minder goed in ijskoude omstandigheden  ..... denk eerder aan Alaska en dat soort omstandigheden dan aan Nederland..
4. alleen remmen dus schakelen nog via kabel.
Maar ook dit laatste "probleem" zou nu zijn verholpen omdat de firma Acros met zijn A-GE het schakel gedeelte via olie bedient ....... 
Kijk hieronder maar eens naar het filmpje met aan het woord de uitvinder van het systeem Christoph Muthers tijdens de "Sea Otter classic show 2011".



Het complete set die in de video te zien is (ATB) weegt 426 gram en je schakelt op elk terrein / situatie met dezelfde druk / kracht.
Je kunt hem gebruiken voor zowel een 8, 9 en 10 cassettes via een kleine manuele aanpassing. En voor kan je het gebruiken voor zowel een 2 als 3 blad.
Een klein nadeel zou kunnen zijn dat je nu wel 2 kabels naar zowel je achter derailleur als voor derailleur hebt lopen.
Gewicht van de componenten: 

Stuur shifters (elk): 64.85g
Achter derailleur: 159.84g
Voor derailleur: 79.15g
Hydraulische leidingen (terug): 24.26g
Hydraulische leidingen (voorkant): 17.16g
Olie (achter): 9.00g
Olie (voorkant): 7.25g
Maar wat kost dat nou zul je je afvragen ..... in het filmpje spreekt men van € 1599,- voor het getoonde set en hij is verkrijgbaar zo rond de maand Mei en in een eerste oplage van 250 stuks.
Ok niet voor mij en iedereen weggelegd maar misschien dat de grote jongens volgen.