maandag 27 juli 2009

garmin forerunner 405 cx

Dit is geen uitgebreide uitleg van de Garmin forerunner 405cx.
Daarvoor raden wij bv. de site van Running Ronald aan (met de link hier) of deze Amerikaanse en zeer uitgebreide site of deze pagina van zijn 310xt verslag ( of deze voor triatleten).
Tevens zullen wij op deze pagina nuttige update's geven indien we die tegen komen en of horen.

Wij zijn gewoon tevreden gebruikers (M-J zeker .... Patrick weet het nog net zo niet met de "Bezel" bediening en die blijft zeker nog wel bij zijn Suunto T6) en komen zo af en toe een probleem tegen waar we hopelijk een oplossing voor hebben. Ondertussen is onze Garmin familie uitgebreid met de 310XT en recentelijk ook met de 610. Maar hierover misschien later meer.

Het 1ste probleem:

het uploaden van mijn hardloop gegevens van horloge naar pc en visa versa.

Er was een goed idee van Garmin en het heette: updaten van de ant stick.
Helaas werkt het niet bij iedereen even goed......zeg maar helemaal niet!!
Het heeft te maken met versie 225.
Na diverse pogingen om weer leven in het geheel te blazen en heel veel uren frustatie, opnieuw installeren en zoeken op het net is het me gelukt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Voor alle medelotgenoten die hetzelfde probleem hebben...... en niet gehoord worden op de garmin site omdat voor hun het probleem niet bestaat.......hier is het antwoord.....you are not alone!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


sluit de ant stick aan op de pc en open de ant agent.
verwijder je horloge uit de lijst met aangesloten apparaten van de ant agent.
deactiveer het zoeken naar nieuwe apparaten.
sluit de ant agent af (echt sluiten en niet in de taakbalk laten staan aan rechter onderkant).
ga naar configuratie scherm van de pc/laptop.
ga naar software en verwijder de ant agent.
de rest van de garmin software kan blijven staan!!! dus niet je training centre verwijderen.
zoek naar alle gedownloade garmin software en verwijder handmatig de ant agent
ondanks dat je het al verwijderd hebt bij het configuratie scherm/software blijft het namelijk gewoon op je pc staan...........het is namelijk ietwat hardnekkig.....
ga terug naar het configuratiescherm en klik systeem aan. klik op hardware en daarna apparaatbeheer.
sluit de antstick aan op de pc.
in de lijst met aangesloten apparatuur staat onderaan usb controllers en hier komt ant device te staan als je de antstick aansluit.
dubbelklik hierop en ga naar het kopje stuurprogramma's.
je krijgt onderaan 4 opties, kies voor installatie ongedaan maken.
pas dan is de software echt weg!!!!!!!!!!!!!!!!!!
verwijder de antstick en start de pc opnieuw op.

download de volgende software voor de antstick maar installeer niet gelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www8.garmin.com/software/GarminANTAgent_221.exe

het gaat erom dat je versie 221 hebt en niet 225!!!!!!!

zorg na het downloaden dat je geen verbinding hebt met internet en installeer daarna de nieuwe software zoals aangegeven.
als deze is geintalleerd open de antagent en deactiveer automatisch updaten zodat je niet per ongeluk weer hetzelfde probleem krijgt.
daarna kan je internet weer activeren en na het opnieuw koppelen van je horloge aan de ant agent kan je weer al je gegevens up/downloaden.
let er wel op dat je op je horloge en bij de ant agent weer opnieuw moet ingeven dat je koppelen toestaat etc......

Na dit lange verhaal hoop ik dat het als uitkomst kan bieden voor het voor mij enige probleem tot nu toe met mn forerunner 405.................ik ben verder erg blij met dit horloge!!!!!!!!!!!!!!

- Probleem 2
Tijdens het bekijken van je Garmin data via Garmin Connect (of andere software) zie je dat er spikes (hoge uitslagen) in je hartslag data voorkomen ..... en dat niet verklaarbaar is met je activiteit.

Het probleem komt vaker voor als je met een hartslagmeter band loopt .... er kunnen vele oorzaken zijn voor dit "probleem" maar naast de simpele zoals te los zittende band kan het ook in sommige gevallen liggen aan de soft strapband van garmin.
Op internet circuleren meerdere oplossing maar diegene die goed schijnt te werken is de elastische band wearlink (soft strapband) van Polar aan de garmin hartslag meter te bevestigen.
Het is niet mogelijk om de polar versie in zijn geheel te gebruiken icm het garmin horloge omdat ze (simpel gezegd) beide een andere frequentie gebruiken maar de band is uitwisselbaar.
Het precieze waarom de polar band beter werkt weet ik niet maar het schijnt dat de polar band beter zit en dus de contacten ...... beter contact met het lichaam hebben en houden.
Indien je dit probleem hebt .... voor € 16,- zou je het kunnen oplossen.

En dan voor de gadget / techniek nerds of gewoon geïnteresseerde onder ons raden we de volgende pagina aan om te lezen ( klik hier en hier) waar we meer in gaan op de gegevens overdracht tussen het horloge en de hartslagmeter en of cadansmeter. De zogenaamde ANT+

SUCCES

6 opmerkingen:

RunningRonald zei

Hi Marie José en Patrick. Dank voor de duidelijke uitleg. Ik heb inmiddels een link van mijn blog naar dit bericht aangebracht. Alles werkt weer prima! Groeten en tot ziens! RR

martine zei

bij mij doet alles het prima na de update, gelukkig!

patrick zei

Gelukkig om te lezen dat het bij andere mensen de update wel werkt. Meestal hoor je alleen iets als het juist niet werkt. De teller staat nu op 30 problemen en 3 (incl. Martine)zonder problemen.

John zei

Ik heb na het updaten geen problemen ondervonden. Het enige (ik noem dat geen probleem) is dat de Ant agent de eerste keer niet automatisch geladen wordt. Een keer vanuit het startmenu opstarten is voldoende om dit de keer daarop zonder problemen te laten verlopen. De synchronisatie wordt sneller opgestart t.o.v. de vorige (2.21) versie. Misschien een verschil tussen Vista en XP?
In ieder geval een handige en duidelijke uitleg voor degene die wel problemen ondervinden.

Danniëlle zei

Oh, ik dacht dat ik de enige was. Ik kreeg via de garmin helpdesk te horen dat ik een of andere webupdater moest installeren. Werkte ook goed trouwens. Heb wel een MAC, dus wellicht dat daar iets anders voor geldt.

patrick zei

Het probleem komt voor bij zowel Windows (xp/ vista) als Mac. Maar de een heeft er wel problemen mee en de ander niet dus het zal waarschijnlijk i.c.m een ander programma of driver liggen. En ja zoek maar eens uit welk programma dat kan zijn.
De reactie van Garmin was in het begin niet echt behulpzaam ..... bekende regen in de drup.Volgens sommige gaat het nu wat beter.