dinsdag 21 september 2010

De Pinion P-1 + update


Zo komen er elk jaar wel wat nieuwe zaken uit die het "moeten/zullen" gaan maken en die dus over enkele jaren gemeengoed zijn. Althans dat hoopt men.

En hieronder dus weer iets nieuws ...... eens kijken of we deze over 5 / 10 jaar nog kennen. Of dat het leuke gadget was maar een grote reden had om te falen ...... lees te duur / ingewikkeld, niet compatibel , te zwaar, etc etc.

- Hier een nieuwe kijk op een ketting overbrenging's systeem ( denk aan versnellingsbak van de fiets) .... het grote verschil met huidige tandwielen/ derailleur en rohloffs is dat dit niet in het achterwiel zit maar in de trapas/ crank. Kortom ik heb het hier over de Pinion P-1.


Het eerste nadeel wat je meteen ziet is dat je het niet zomaar in je "oude" fiets plaatst. En dat is natuurlijk wel een minpunt in vergelijking met een Rohloffs naaf of gewone derailleur versnelling.
Het zal dan ook een af-fabrieks oplossing worden met als voordeel zijn compactheid i.c.m. 18 versnellingen en een totale versnellings ratio van 634%. Waar de Rohloff op 526% komt en laten we een shimano Nexus 8 nemen van 308% .
634% wil zeggen dat de hoogste versnelling 6.34 x hoger is dan de laagste versnelling. En om even kort door de bocht te zijn .... hoe hoger hoe beter.
En voor wie meer wil weten of de techniek van interne versnellings naven klik HIER voor meer (technische) info.

Verdere info over de Pinion P-1 :

- tandwielen liggen ieder 11,5% van elkaar vandaan
- 60.000 km onderhoudsvrij
- gewicht 2,5 kg !!!!!...... Rohloff weegt ongeveer 1,7kg
- schakelbaar onder volledige belasting
- compact en compleet gesloten behuizing
- leverbaar ....... einde 2011/ begin 2012
- prijs ??????? maar denk aan eerder € 1500 dan € 500


Het wachten is op de eerste productie exemplaren en tests en dan maar afwachten of het wat zal worden.
Indien het totale plaatje klopt (prijs/ gewicht/ kwaliteit enz) zie ik een goede toekomst.
Time will tell.

- Update 28-10-2011
Er daar was ie dan op de Eurobike 2011 ... het wachten is nog steeds op een productie exemplaar maar er is ondertussen al wel een filmpje van de jongens van Roadcc  ..... klik HIER om het te bekijken

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat gebeurd er als je dit in combinatie bouwt met een rohloff?
252 versnellingen. Effectief vast veel minder maar toch...

patrick zei

@anoniem ...
hahahahaha ... dat is een goeie en daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zie ook nog wel een gewichtsprobleem.
Maar denk zo verder.