zaterdag 19 februari 2011

De nieuwe trail ( nr 1 van 2011) staat weer online


Dit super online Duitse trailblad (klik HIER) dat je gratis kan lezen en downloaden ( je moet hiervoor wel eerst even lid worden) staat sinds nu weer online.

Ik schreef er al eerder over dus dat laat ik wederom achterwege .... ik zou zeggen kijk zelf maar even. En veel plezier.
Wat kan je verwachten ...... nou lees dat zelf maar. 

maandag 14 februari 2011

Running Center Cross Circuit ..... Appelscha

En vandaag de laatste van de 4 wedstrijden in dit circuit met misschien wel het mooiste en zwaarste van deze serie.

Zondag ochtend op de fiets naar Appelscha na eerst nog even een nieuwe buiten en binnenband op het voorwiel. Deze stond al een week plat na mijn winderige avontuur en zoals gewoonlijk moest het weer op het allerlaatste moment.
Rugzak kiezen voor de loopschoenen en wat andere zaken te vervoeren en de reis kon beginnen ( helaas fototoestel vergeten dus dit keer geen mooie actie foto's of filmpjes.
Nog even wat bedenkingen ivm de mist maar die trok gelukkig snel weg. Helaas stond er wel wat tegenwind ( niet zo veel als vorige week) en was het de 1ste 15 km niet echt warm maar de snelheid zat er al snel in en de 34km vlogen voorbij ...... incl. wat extra km's wegens omleiding en klein stukje verkeerd  rijden ( heb waarschijnlijk het bordje naar de start gemist) en als je dan de plek niet zo goed kent "verdwaal "je snel.

Aangekomen in Appelscha nog een klein stukje Cyclocross door het bos voordat ik de fiets bij de start kon neerzetten en mijn fietsschoenen kon omruilen voor de trailschoenen.
Ook wat mensen die me hadden zien rijden en vroegen hoe het ging (tegenwind) en waar ik vandaan kwam. En dat ik nu natuurlijk niet meer hoefde in te lopen. En als laatste nog snel even een gel naar binnen werken voor de nodige energie.

We starten precies om 11.30 en de 1ste 2 ronden ( ronden van 2km) ging alles goed en met de handrem erop om zo hopelijk uit te komen op een eindtijd van 50 min. Het is een trainingsloop voor mij en ik loop sowieso een persoonlijk pr op dit parcours ( 1 ste keer hier).  Voor mij ging nog even iemand goed onderuit en niet veel later in de 3 ronde begon ik mijn rechter enkel weer wat te voelen en ik moest zelfs even wandelen om hem even te ontlasten.
Helaas bleef ik mijn enkel voelen  in de bochten ( en die zaten er heel erg veel incl. kleine heuveltjes) en dus besluit ik om na ronde 3 ... lees 6km te stoppen omdat er ook nog terug gefietst moest worden en ik de komende weken ook nog wil lopen.
Helaas helaas maar de rugzak is binnen ( bij deelname van 3 van de 4 crossen) en na nog wat geklets met wat mensen en wisselen van de schoenen begin ik weer aan de terugreis. Die dit keer met de wind in de rug wel wat sneller ging. Helaas brak op de laatste paar km's nog wel even de kabel van de voor derailleur, maar gelukkig kom je met de overgebleven 11 versnellingen ook een heel eind.

Ik had met M-J afgesproken dat we elkaar zouden treffen in de bossen van Wijnjewouden  om daar samen met Fons de hond nog even een stukje te lopen ........ en als verrassing voor mij nam ze een tas vol lekkere zaken mee. En als toetje op deze 1ste picknick van het jaar liet zelfs de zon zich nog even zien ..... wat wil een mens nog meer.

O ja en dan nog even dit ....... het is er dan toch van gekomen ........ tromgeroffel ..... we zitten allebei op twitter ...... ja ja ik weet het ..... ik en mijn afkeer van al dat getwitter. Ik ben te vinden onder nuttysporter en M-J onder de naam granny_mj  . Nu nog even tijd hebben om me bij wat mensen aan te melden ..... en uitzoeken hoe dit nieuwe speeltje werkt. Dus geduld mensen en wie weet zoeken we jullie binnenkort ook via de twitter op ...... maar ons opzoeken mag natuurlijk ook.

maandag 7 februari 2011

Achteruit fietsen

Waar ik vroeger graag stunts uithaalde met mijn Bmx fiets of op een zelfgebouwde fixie en oa probeerde zo lang mogelijk achteruit te fietsen heb ik deze truc afgelopen Zaterdag op 40 jarige leeftijd maar weer eens uit kast gehaald.

Helaas wel met een draai aan mijn vroegere escapades door nu gebruik te maken van mijn racefiets en in een normale lig / zithouding. Wat was namelijk het geval .... zoals iedereen wel heeft gemerkt de afgelopen dagen het waait.
En nu waait het eigenlijk altijd wel in Friesland dus dat is niets nieuws maar door gebrek aan windbrekers in de vorm van bebouwing of zoiets als bomen op mijn route zorgde windkracht 6 met een "paar" uitschieters ervoor dat de reis van Drachten - Leeuwarden 30 minuten langer duurde dan normaal. Zo goed als 28 km tegen en zijwind ..... het heeft ook zijn voordelen omdat je meestal dan op de terug weg de wind mee hebt (al zijn de meningen daarover verdeeld). Ik zie het altijd als een goede training maar je kan het soms ook overdrijven.
Kortom een nieuw zij het negatief record door er nu 1 uur 33 over te fietsen  ........ de data naderhand bekeken en waar ik wind mee had kwam de snelheid zo rond de 42km p/uur en waar de wind tegen was kwam ik zelfs soms uit op 17km p/ uur ......  en er waren momenten bij dat ik dacht dat ik zo meteen achteruit zou gaan. Gelukkig was er geen ander verkeer op de weg (!!!!!!!) want ik maakte soms gebruik van de hele weg en zo af en toe ook de berm, alles was nodig om niet om / weg te waaien.  Iets wat mijn voorband bij thuiskomst minder leuk bleek te vinden want had zijn laatste adem erbij gelaten.
Maar hoor je me klagen ....... natuurlijk... dat is iets wat ook sporters graag doen ( vooral net voor de wedstrijd) ... ook al deed ik het mezelf aan. Gelukkig maakte de tas vol met gel en goodies van de Running Center weer heel wat goed. En helaas dit keer geen foto's gemaakt ..... de rede laat zich wel raden ..... raar maar waar.

Update .... helaas kwam er Zondag een vroeg einde aan mijn geplande 40 km duurloop toen ik al vechtend tegen de wind mij verstapte ( ook iets met vallende takken op mijn pad) en na 10 km weer thuis was. Een pijnlijke enkel was het resultaat die gelukkig nu na 2 dagen rust ( lees geen fietsen / hardlopen) weer een stuk beter aanvoelt.
Helaas loopt mijn trainings plan zo wel wat schade op maar hopelijk komen niet al te veel geplande wedstrijden  in gevaar. Zo heb ik Schoorl al wel geschrapt en kijk ik nog even aan of in nu toch Appelscha ga doen. De komende dagen zal ik in ieder geval nog rustig aan doen.

dinsdag 1 februari 2011

Webbloggersloop 2011

De hardlopende brulkikkers
Voor mij de 1ste blogloop editie maar ondertussen al het 1ste lustrum ( 5jaargang) en nu voortreffelijk georganiseerd door Gert en Marco in de bossen van Baarn en Hilversum.

Om 09.00 werd ik afgezet door M-J ( zij ging naar ouders en verjaardag vriendin) bij de McDonalds in Joure omdat ik zou gaan carpoolen met Hero en we onderweg  Kees nog zouden oppikken. Hero's "rustige" rijstijl zorgde ervoor dat we mooi op tijd in IJsselmuiden waren alwaar we wel even de verkeerde deur bel pakten ... tja altijd leuk die straatnaam bordjes. Maar gelukkig hadden we een telefoon en was kees in zijn oranje jas ( zie foto hieronder) zo te spotten.

Volgens de heren werd al druk getwittert op deze ochtend en waren er zelfs al mensen aanwezig ..... die waren zich vast aan het warm lopen met rondje van 12 km !!!!!! ..... ik begreep later pas waarom (iets met auto's die ons terug moesten brengen van Hilversum naar Baarn).
Aangekomen bij Eethuis-Café "de Generaal" in Baarn snel wat handen schudden en namen uitwisselen ( ik kende er maar een paar) en aan de koffie voordat we naar buiten gingen voor de groepsfoto en deel 1 van de tocht.
Iedereen had  zich goed aangekleed op de kou ( wij waren nog vertrokken met dichte mist en - 4) maar het weer werkte gelukkig goed mee en op wat enkele koude lichaamsdelen waren er geen problemen. 


Even een kleine uitleg ..... de route is ongeveer 24km lang en was in 2en geknipt zodat lopers die niet de volle mep wilden lopen daar konden instappen en de laatste 12km konden meelopen.
Er was wel even wat opschudding ontstaan over het tijdschema en de km's want in de uitnodiging stond iets vermeld van "rustige loop die iedereen kan meedoen" en 20 km  ..... en dan met een tijdschema van start 12.00 en om 13.00 bij rustplaats ( 12km) en instroom 2de groep ...... !!!!!!! kortom noem het rustig lopen 12km in 1 uur ..... Maar het zou allemaal goed lopen en  hoofdzakelijk zou de laatste loper de snelheid bepalen ( lees de voorste wachtte even).



En om 12.00 vertrok het gekakel richting Hilversum ..... arme wandelaars die voor de rust in het bos liepen.
Het 1ste stuk ging gedeeltelijk over een mountainbike parcours en dat was ook meteen te merken aan de ondergrond  die bevroren was ..... enkelbrekende toeren moest je soms uithalen om overeind te blijven.
Er werd al snel veel gekletst en gelachen en dit zou de komende 24 km niet veel minder worden.




Aangekomen bij de rustplaats waar er bidons met sportdrank klaarstonden incl. een herbalife reep en voor diegene die wat geld doneerde voor de Pink Ribbon  (actie van de Pink Power Pearls) een berg vol met heerlijk zoete Zeeuwse bolussen was er tijd om even bij te komen van het 1ste deel en konden de andere deelnemers zich bij voegen voor de 2de 12km.  Dank u sponsors voor de bidons+ drank en eten.



Na een x aantal minuten vertrokken we weer en we liepen gelukkig nu over mooie en vlakke paden met alleen een omgevallen boom als versperring / vertraging.
De laatste km's vlogen voorbij en voordat je er erg in hebt is het ook weer bijna voorbij. Met nog een drukke weg oversteken en wachten op elkaar gingen we de laatste km's in.


Ik begin het nu ook al weer te herkennen omdat ik hier lang geleden veel gefietst en gelopen heb en het is leuk om te zien dat er in al die jaren weinig veranderd is ..... ok er zijn wat rotondes bij gekomen.
 
En voordat je het weet is daar dan het eindpunt en staat de verzorging al weer klaar met drinken en eten en als toetje een lekkere warme douche. Zo te horen heeft ook iedereen (op enkele blaar na) het goed doorstaan en ook ik kom er goed doorheen ...... het was misschien iets minder km's dan in mijn planning (35km) stonden maar ik schrijf hem bij als 24km duurloop met praten ........ ook goed om dat "eens" te doen en dan te zien hoe ik dat er vanaf breng.  Na een 1/2 uur kwamen we (vele druk aan de twitter) fris en fruitig  weer samen op het parkeerterrein om daarna zijn allen in de gereedstaande auto's weer terug naar af te rijden .... Eethuis-Café "de Generaal ".
Met om de dag af te sluiten een hapje en drankje ...... en natuurlijk nog vele verhalen .... dit met het nodige lawaai ...... het leek soms wel een schooluitje.
Kiekeboe
M-J en  Fons konden nog het laatste kopje koffie meepikken voordat we samen weer naar huis reden. Gelukkig voor Baarn keerde de rust na 18.00 weer terug ........ moe en voldaan konden we terug kijken op een leuke dag.


Voor de "rest" van de foto's klik HIER om ze te bekijken en te downloaden / gebruiken en stuur een eventuele mail als je ze in een grotere resolutie wilt. Helaas zijn sommige foto's iets onscherp maar de lopers gingen wat te snel voor de camera ...... en er bleek ook onderweg wat vuiligheid op de lens te zijn gekomen.

vrijdag 28 januari 2011

Woestijn rennen extreem


De meeste van ons kennen ondertussen van de Marathon Du Sable  of in gewoon Nederlands de woestijn marathon. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer van dit soort "loopjes".
En dan hebben we ook nog de tochten van gewoon een paar avonturiers met een missie.
Zoals het impossible2Possible (i2P) team met hieronder een stukje van hun website + eigen aanvulling:

I2P Teamleden Ray Zahab en Kevin Vallely zijn weer terug ! ( wie kent ze niet van "running the Sahara" of de South Pole quest en vele andere wedstrijden zoals mijn favoriete Eco challenge  .... bedankt John voor de herinnering).  Vorig jaar liep ze met succes de lengte van het Baikalmeer in Rusland in 13 dagen, En recentelijk liep het i2P team nog samen met studenten door het regenwoud en langs de Amazone voor een studie project. Dit jaar zijn ze op weg naar Chili voor een poging om de lengte van de Atacama woestijn van noord naar zuid in een kleine 2 weken over te steken. Met als bijkomend doel om dit keer te kijken naar de biodiversiteit in de woestijn ipv de Amazone  Een totale afstand van meer dan 1.200 km (745 mijl) Ze worden bijgestaan door een crew maar moeten zich elke dag of soms dagen zelf redden met wat er in hun rugzak zit ( oa ... water, tent, extra kleding etc en de hoop op een dorpje onderweg voor wat extra's)

Hun avontuur is al begonnen en ze zijn live te volgend via hun tracker en maken elke dag een video.
Hieronder de video van dag 1
Day 1 Atacama Extreme from GOi2P on Vimeo.


Maar bekijk ook de organisatie  i2P en hun doelstelling.   
En er komt zelfs een live videochat door studenten voor leerlingen en natuurlijk de rest van de geïnteresseerden.  
Een paar van de onderwerpen die de studenten zullen bespreken zijn:


* Het Amazonewoud en de Atacama zijn slechts gescheiden door een kleine afstand. Hoe en waarom zijn ze zo verschillend?
     * De plaatselijke bevolking hebben in beide omgevingen voor duizenden jaren geleefd. Welke instrumenten en kennis gebruikte zij allebeide ? Hebben ze hun technieken voor het verzamelen van voedsel en water veranderd?
     * Wat de invloed van de mens geweest op het regenwoud. Zijn er dezelfde soort problemen in de woestijn?
     * In het Amazonegebied, de flora is zeer divers en verandert voortdurend. Hoe heeft het plantaardig leven zich aangepast aan een omgeving met bijna geen water?
     * Hoe is het waterverbruik verschil tussen het regenwoud en de woestijn? Wat gebeurt er als je uitgedroogd raakt in de woestijn ten opzichte van het regenwoud?
      

Kortom er is naast het rennen in de natuur ook nog wat te leren.



donderdag 27 januari 2011

Attentie Garmin ..... Pioneer komt er aan


Op dit moment heeft Garmin zo goed als het alleen recht op een mooie en goed werkende fietscomputer met gps en zaken zoals aan te sluiten hartslagmeter, cadansmeter en powermeter. Maar er zijn en komen meer kapers op de kust en een daar van is Pioneer ..... jawel die van oa de autoradio's.

Ze hebben al een werkend demo model maar hij is nog niet helemaal klaar om in productie te gaan (inter/eurobike misschien) . Het heeft een kleuren lcd in de grootte van 5,6 cm (2,2 inch) en draait op Android ... verder zitten er zaken in zoals micro sd kaart en mini usb aansluiting. Verder een Thermometer en Barometer en een accu die het ongeveer 12 uur zou moeten uithouden. En daar stopt de informatie die ik te weten kwam.
.... maar kijk hier onder even naar een filmpje met de 1ste beelden. Daarnaast ziet het er ook na uit dat ze met een eigen Powermeter op de markt komen die met Ant+ is uitgerust dus ook met Garmin apparatuur te gebruiken is




Het ziet er niet slecht uit en het wachten is dan ook wanneer dit op de markt komt. Wat wel opvalt is dat je in het filmpje iconen zoals camera en video ziet staan en een telefoon + Browser icoon  !!!!!!! Zit er een camera in of is deze aan te sluiten / video af te spelen... en kan je ermee bellen/ Internetten ..... Het zou allemaal mogelijk kunnen zijn omdat het op Android draait en dat natuurlijk ook in onze telefoon te vinden is.
Zo te zien geen touch screen wat dan ook niet echt goed zal werken met handschoenen aan maar knoppen en een soort van kleine joystick.
Of moeten we gewoon  wachten op een telefoon fabrikant die met een echte waterdichte telefoon komt en Ant+ aansluiting.

Kortom allemaal vragen waar we hopelijk snel meer van horen.

Update 27-10-2011
Ok het duurde wat langer dan ik verwachte maar daar is ie dan de PotterNavi van Pioneer (what's in a name?) met type nr's SGX-CN700 W (wit) en SGX-CN700 K ( zwart) en in Japan in Januari 2012 in de winkel.
Klik HIER voor de eerste link die ik kon vinden.
Simpel gezegd is het een fiets computer met navigatie (via telefoon netwerk) en Ant+ aansluiting en waterdicht  al moet je hierbij zeggen dat dit meer regen proof is dan onderwater ( iets wat je neem ik aan toch niet doet met je fiets).
Over zaken zoals een hartslagmeter en cadans meter wordt wel gesproken maar ik zie niet of ze er standaard bij zitten.

dinsdag 18 januari 2011

Schwalbe winterbanden met spikes


Ook de winterbanden hebben de Nederlandse fietsen bereikt. Waren het voorheen merken zoals Nokian of Kenda die winterbanden met (kleine) spikes in hun programma hadden. Nu komen ook de grote jongens Schwalbe en Continental in Nederland met spijkerbanden.
Er zijn natuurlijk ook winterbanden zonder deze spikes maar daar gaat dit stukje niet over omdat het antwoord heel simpel is ..... die hebben we niet en dus kan ik er ook niets over zeggen.
Je kan de spikes een beetje vergelijken met onze "Icebug" schoenen .... en daarvan weten we dat ze een super grip hebben. En volgens de laatste info zijn ze er (nog) niet voor de racefiets .... dit op een vraag via de mail. Al heb ik recentelijk wel dunne versies gezien voor de Cyclocross fiets.

Natuurlijk is er altijd die vraag ( net als met winterbanden voor de auto) of het echt nodig is maar ik kwam er recentelijk achter dat mijn normale fietsbanden op de verse en vele sneeuw totaal geen grip hadden en ik moeite had om vooruit te komen.
Deze route (Drachten -Leeuwarden) wordt zo goed als dagelijks door M-J gefietst en als het even kan het hele jaar door.
Kortom je hebt een paar opties ..... met de auto gaan ..... lopen met de fiets in de hand ....... of banden kopen die je wel vooruit laten komen.

Zo gezegd zo gedaan en naar wat gegoogle kwam ze uit bij een webwinkel (fietspunt.nl) die onze banden maten ook voorradig had. We kozen voor M-J de "Schwalbe Snow Stud" met 120 spikes en in de maat 28"(40-622) en voor mij de "Schwalbe Marathon Winter" met waarschijnlijk ook zo rond de 120 spikes ( niet geteld) in de maat 26" (47-559).
De Snow Stud heeft geen spikes in het midden van het loopvlak dus indien je deze onder de maximale druk van 5 bar zet fiets je onder normale (lees geen sneeuw of ijs) omstandigheden op gewoon het rubber loopvlak en indien de situatie veranderd laat je indien nodig wat lucht uit je banden en je hebt een breder contact vlak en grip van de spikes. Bij de Winter Marathon zitten de spikes iets dichter in het midden maar voor de rest geldt hetzelfde mbt bandendruk. Je zou ze moeten kunnen vervangen maar ik kan deze vervangings setjes nog nergens vinden.

En met deze theorie hier de 1ste test ervaring van onze winterbanden.

Het wordt aangeraden om de banden eerst in te rijden (+/- 30 km) zonder extreem hard remmen en accelereren en dat hebben we dan ook keurig gedaan. Natuurlijk is het 1ste wat opvalt het "lawaai" van de spikes die de grond raken. Maar naarmate de gereden km's neemt het "lawaai" ook af omdat de spikes zich vastzetten in het rubber.
Mijn banden blijven iets meer lawaai maken ..... het lijkt of je op vers gelegd split rijd, of zoals iemand schreef een soort koffiemolen geluid maar het is niet zodat je er oordopjes bij moet dragen. Tja elk voordeel heb zijn nadeel zullen we maar zeggen.
En dan natuurlijk de test op sneeuw en gladde wegen ......... en ..... niets .... geen geglibber en geen buikschuiver. Oja dat was ook de bedoeling ..... natuurlijk moet je je snelheid wel aanpassen want ook spikes kunnen falen maar je ziet het aan andere fietsers op hun zomerbanden wat het verschil is. We fietste allebei met de banden zo rond de 5 bar en waren van plan om dit ook aan een test te onderwerpen ......

Maar helaas is de winter in Nederland even op zijn retour want de sneeuw en ijs is nu weer verdwenen en hebben we de normale banden weer op de fiets gezet. De 1ste echte test was dus van een iets wat korte duur ......we komen op een totaal van  rond de 75 en 50km  maar dan wel zonder ongelukken of vertraging in de vorm van lopen.
Bij de volgende vorst/ sneeuw periode zullen we tevens wat filmpjes maken en laten zien wat de verschillen tussen spike en gewoon zijn op de verschillende ondergronden.

Verder nog een tip ..... koop naast nieuwe banden ook meteen een set wielen (met cassette) of gebruik/ koop oude wielen want niets is zo wisselvallig als een Nederlandse winter en waar er vandaag sneeuw en ijs kan liggen kan het morgen ook alweer gesmolten zijn en het voor weken / maanden niet vriezen /sneeuwen. Het banden wisselen kost nu max. 5 min. en dus is een last minute wissel ook geen probleem.


Update 10-10-2011

En zo is er nu ook een andere oplossing .... de sneeuwketting voor de fiets.
Onder de naam SlipNot komt de fabrikant met 2 maten (26 en 29 inch) sneeuwkettingen die vergelijkbaar met zijn autobroers om te leggen zijn.
De voordelen zijn natuurlijk legio ...... denk wederom aan de auto met sneeuwkettingen en verder ze passen om meerder breedte maten fietsbanden (dus bij aankoop nieuwe fiets niet meteen nieuwe kettingen nodig). Maar er zijn ook nadelen ... als eerste de prijs ...vanaf $85,- tot $95,- per set maar ex btw en als 2de je moet ze wel bij je hebben als je op pad gaat.

Of ze goed werken kan ik nog niets zeggen of vinden maar de winter is dan ook nog niet echt begonnen.
Het potentieel is er zeker om een serieuze concurrent te worden.