vrijdag 22 april 2011

Portie fiets nieuws


- Iets waar menig fietser wel eens tegenaan loopt rijd is een lekke band. En zoals we zelfs wel eens hebben meegemaakt kan dit ook met een spiksplinternieuwe buiten en binnenband gebeuren. Het enge wat je kan doen is naast oppassen waar je overheen en door fietst is de keuze van een buiten en binnenband.En natuurlijk er altijd voor zorgen dat je een reparatie setje  bij je hebt.
Nu zijn er talloze anti-lek oplossingen en voor elke bezigheid is er wel een te vinden ... lees lage rolweerstand en goede anti-lek eigenschappen voor de racefiets. Of anti- lek en comfort voor de stadsfiets. Kortom voor elke fiets zijn er wel andere te wensen eigenschappen.
Een vierkante binnenband
En nu komt Michelin met een nieuwe binnenband ...... de Michelin Protek Max inner tube  die door zijn vierkante design !!!!! in theorie bij een lek zichzelf  "' plakt" via zijn vorm. Bijkomend voordeel is dat hij ook zijn luchtdruk langer goed houdt ...lees langer harder blijft. Hij is er nog niet voor elk velg en pas in een paar maten maar dat zal nog wel veranderen. Hij deed me in de verte denken aan de de "Bib- Mousse" van Michelin die ze al jaren gebruiken op de motorfietsen  in oa. de Paris-dakar Rally.
Het is dan wel niet helemaal hetzelfde maar is dit dan misschien de weg die weg opgaan !!!!
Michelin Bib Mousse motorband
Indien je hiermee lekt rijdt kan je ( zij het rustiger) gewoon doorrijden en er later na kijken, het nadeel is natuurlijk wel dat je wat comfort en rolweerstand inlevert. Tja elk voordeel heb zijn nadeel ....
Ik kan bijna niet wachten om de fietsversie te gaan testen  .... nu alleen nog een leverancier/ winkel vinden.

Oplossing ...3 gewone auto accu's
- Recentelijk kwam ik het volgende nieuws tegen :
"Bij inbraak in fietsenwinkel  namen de dieven x aantal nieuwe elektrische fietsen mee. Echter deze waren nog niet aangemeld (!!!) en zullen dus na 50km hun elektrische hulp uitschakelen (gewoon fietsen gaat nog wel) ??????"   Helaas kon ik het artikel niet meer vinden.

Dit was nieuw voor mij ... hebben deze fietsen dat allemaal of een enkele fabrikant en zo ja word dit ook gebruikt bij een service beurt ?  Zou een extra beveiliging of diefstal preventie kunnen zijn ... indien de kopers dan wel hun fiets laten onderhouden bij officiĆ«le fietsenzaak. Want daarmee staat en of valt dit soort zaken.
Na even wat googelen kwam ik het volgende artikel tegen ( klik HIER voor de volledige tekst van www.elektrischefietsen.orienteer.nl)  ....
" je accu moet gekoppeld worden aan je fiets door middel van registratie, dus bij vervanging / wisseling van accu = nieuwe koppeling = nieuwe registratie. Onduidelijk is of dit alleen voor/tegen diefstal is of voor extra omzet winkel.". Ik neem aan dat elektrische fietsen van de bouw en supermarkt hier niet onder vallen!!! Ik heb helaas nog geen antwoord gehad over hoe het nu precies zit .....
Volgende stap ..... starten van de fiets na goedkeuring online database ( gsm of wifi in de fiets!!!). Stap 2 .... fiets dieven ...hackers.
Volagi Liscio
- Blik in de toekomst ..... racefietsen met disc brakes ( schijfremmen) .... nee zullen de puristen zeggen veel te zwaar en onnodig maar dat zeiden ze ook bij de ATB ... en kijk nu eens om je heen. Misschien niet voor elke wegrijder maar voor de berg en of slecht weer (cyclocross) rijder misschien wel een must ( ik zeg later en beter remmen en dus sneller de berg af en bij regen betere controle/ remwerking).
De schijfremmen zijn recentelijk al goedgekeurd voor de cyclocross en de 1ste heb ik al in het wild gezien.
Ze waren er al maar nu misschien de eerste serieuze racefiets ... de Volagi Liscio. Nu alleen de prijs nog wat naar beneden .... te koop vanaf $ 2895,-
Acros de A-GE achter derailleur
- Hydraulische rem en schakel systeem van Acros genaamd de A-GE ..... op dit moment gericht op het hogere ATB segment ( lees duur) maar wellicht is dit de toekomst en of vervanger van onze huidige metalen remkabels in zowel ATB en racefiets. Meer hierover in een van de volgende blogposten.

- Voor de honden en of katten liefhebber die hun (tot 6,8 kg schepsel) wil mee nemen in de rugzak ..... de "Muttmover" rugzak. Te koop voor $ 90,00
 "Helaas" weegt onze Mutt iets meer dan 7 kg dus helaas pindakaas voor hem ..... alhoewel hij ook regelmatig in een rugzak getransporteerd is..... zelfs tijdens een schaatstocht.

- En als laatste een gadget dat ik afgelopen winter wel een paar x had kunnen gebruiken  ........ de Ktrak


speciaal voor de mensen die zo goed als alles hebben. En maakt van je normale MTB een soort pistenbully. Te koop voor $ 529,- (VS) ...... de prijs in Euro's en waar in Europa te koop is nog even onbekend. Hij is ook al gespot bij een ijskoude fietstocht in Canada en Alaska maar ik kan helaas daarover nog geen filmpje vinden.

1 opmerking:

John zei

Weer genoeg innovaties, ik krijg spontaan zin om te gaan fietsen ;-)
Jammer dat het vaak zo'n hoop geld kost.